söndag, november 14, 2004

Innekatter/Utekatter

Jag läste en annons i Gotlandstidningar där man sålde katter från Gotlands Katthem. Man ville att katterna skulle få vara ute om dagarna och få ligga i sängen och gosa om nätterna.

Våra katter har det precis tvärtom. De är inne hela dagarna, men nätterna tillbringar de utomhus. De har tillgång till ladugården, så det går ingen nöd på dem och dessutom har de ett eget katthus, med elektrisk golvvärme. Hur många katter är det som har det? Fast katthuset, som står på verandan, utnyttjar de inte särskilt mycket. De är födda i ladugården och det innebär att så fort de anar någon typ av fara tar de tillflykt där. Vi har sågat katthål i den ena dörren, så de kan alltid ta sig in dit.


Katthuset med elektrisk golvvärme som Bosse byggt och en av favoritplatserna.

Åke är den som stiger upp först på morgnarna och då släpper han in katterna. De har då torrfoder i sina matbackar, ifall de är hungriga och sedan går de och lägger sig i varsin fotölj i vardagsrummet. När de hör att jag kommer upp, kommer de och hälsar och då ska de ha burkmat. Sen ligger de inne och sover hela dagen, om jag inte ska bort, för då släpper jag ut dem. De har ingen låda inomhus, så de måste ut, för att göra sina behov. Ingen av dem har någonsin gjort något inne, utan det har fungerat jättebra.

Fram mot eftermiddagen brukar de flytta upp på övervåningen och då ligger de som regel i våra sängar och på kvällen när vi ser TV, kommer de båda två och vill ligga i knä, eller bredvid oss i soffan eller stolen. När vi sedan ska gå och lägga oss släpper vi ut dem.

Jag inbillar mig att det är normalt för katter att vara ute om nätterna och det är sällan de protesterar. Om det är väldigt kallt och regnigt är de väl inte speciellt entusiastiska över att åka ut, men jag vet ju att de har alla möjligheter att söka skydd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Läser med intresse allt om katter då jag inte kan tänka mig att leva utan katt. Titta gärna in på min hemsida och läs om våra katters historia. Till er hemsida återkommer jag med säkerhet för den var så mysig!

Anonym sa...

Great work!
[url=http://tusxbpul.com/ucla/amjr.html]My homepage[/url] | [url=http://nwtmutjs.com/kgoo/ipyy.html]Cool site[/url]

Anonym sa...

Good design!
http://tusxbpul.com/ucla/amjr.html | http://iyrynxfj.com/qccr/yzdk.html